Węzeł Poznań

 Schemat  Historia  Opisy stacji  Opisy linii

Poznań Garbary

Kliknij, aby zobaczyć schemat stacji

     Kliknij, aby zobaczyć schemat stacji

    Kliknij, aby zobaczyć zdjęcia z tej stacji

Linie przebiegające przez stację:

linia nr 3 (WARSZAWA ZACHODNIA - KUNOWICE) - w jej osi położona jest stacja
Ilość peronów:
2 (p. I - jednokrawędziowy, p. II - dwukrawędziowy)
Budynek:
jest
Kasa:
jest
Przejście podziemne:
dwa przejścia
Przejście nadziemne:
brak
Semafory:
świetlne
Inne:
nietypowa sygnalizacja, stacja ma charakter przystanku osobowego z jednym tylko semaforem dla każdego z kierunków
Dodatkowy opis:
Stacja położona jest w osi zbliżonej do kierunków zachód-wschód. Stanowi ostatnią stację z kierunku Warszawy/Wągrowca/Bydgoszczy przed Poznaniem Głównym. Zatrzymują się na niej pociągi osobowe oraz część pociągów pośpiesznych. Ruch towarowy prawie nie istnieje, czasami pojawia się pociąg zdawczy z Poznania Wschodu. Od strony wschodniej tory przebiegają kolejno: wiaduktem nad ul. Garbary, mostem nad Wartą, wiaduktem nad drogą do Elektrociepłowni Poznań oraz mostem nad Cybiną. Od strony zachodniej w obrębie stacji znajduje się wiadukt nad Alejami Niepodległości.
Historia:
Już po roku 1873 w miejscu, w którym obecnie znajduje się dworzec, rozpoczęto budowę dwóch torów wyładunkowych. Stacja powstała w 1888 roku. Przystanek osobowy został otwarty dnia 1 października, zaś ruch towarowy uruchomiono 3 października tegoż roku. Przez długi czas stacja funkcjonowała pod nazwą Poznań Tama Garbarska. W latach 90-tych wybudowano bocznicę do Poznańskich Zakładów Spirytusowych. W latach 1897-1900 przebudowano cały układ torowy w okolicy stacji. Układ ten przetrwał do kolejnej przebudowy na przełomie lat 60/70. Przez długi czas funkcjonowanie stacji związane było z obsługą pobliskiego portu rzecznego na Warcie, a także zlokalizowanycg w pobliżu zakładów przemysłowych. W roku 1945 w wyniku działań wojennych stacja uległa całkowitemu zniszczeniu. Nastawnia została odbudowana rok później. Elektyfikacja została zakończona w roku 1964 roku.

copyright © 2005-2007 M. Nawrot, M. Skrzypkowski, M. Purc. Wszelkie prawa zastrzeżone -- All rights reserved.